Tragedin i Norge - Skärp er, enough already!

Share written 2011-07-27 @ 00:48:15

Ett hundratal människor fick sätta livet till, vilket är hemskt och nästan ofattbart, men världen har inte blivit galen. Våra liv som de sett ut hitintills kommer inte att förändras drastiskt. Det här var en ensam galning som lyckades genomföra sitt vansinnesdåd med en otrolig skicklighet och precision - på ett sällan skådat sätt - men glöm inte bort att det var en enskild individ som låg bakom alla dödsoffer!

Det hade varit läskigare om det hade rört sig om en organiserad grupp som man kunde förvänta sig skulle slå till igen, men nu är det inte det. Den här killen är fast, han kommer inte döda några fler på mycket lång tid, förmodligen aldrig.

Individer har tappat koncepten och flippat tusentals gånger genom historien, huvudsaken är att de inte har några anhängare, det är då Hitlar och Stalinsar föds.. Förhoppningsvis dyker det inte upp några copy cats, och om det inte gör det så är vi sejf!

I övrigt är jag så himla glad att det rörde sig om en blond blåögd kille och inte en mörkhårig. Detta av en enda anledning; så fort nyheten dök upp vaknade alla Svenne-rasister till liv på fejsbook och skrev tveksamma saker fulla av insinuationer.. ..de tystnade omgående när namnet och bilderna dök upp i tidningen. Tydligen är inte alla terrorister muslimer.

written by Jempa

Med tanke på att den här killen kallblodigt avrättade ungdomar som var försvarslösa på en ö, tycker jag det är lite tidigt att börja prata om att det räcker.



Det handlar inte om vem som gjorde det, utan hur det hela gick till, det är fruktansvärt tragiskt, och vi måste få reagera utan att det ska bagatelliseras. Man måste få vara chockad och ledsen, till och med i flera dagar, annars skulle jag på riktigt börja oroa mig för var världen är på väg.



Det är inte heller konstigt att folk först misstänker Al Qaida då dom ju faktiskt har stått för de flesta bombningar världen över tidigare. Men när sanningen uppdagades tycker jag inte att folk blev tysta, och återigen spelade det mindre roll vem som gjorde det. Det är bara fruktansvärt det som hände, och jag tycker det är jäkligt fint att folk är så engagerade som dom är.



Att han inte kommer att göra det igen känns inte heller särskilt tröstande, när föräldrar just förlorat sina barn, och barn förlorat sina föräldrar och syskon.



Mycket kan jag vara cynisk eller ironisk över, men inte det här.

2011-07-27 @ 09:00:40
http://litenyttmen.blogspot.com
written by Jempa

Nu känns det lite väl tidigt att börja snacka om att det räcker..



För de flesta handlar det inte heller om vem som gjorde det, utan sättet det gjordes på.



Försvarslösa barn och ungdomar avrättades kallblodigt på en ö, och alla måste få tillåtas vara ledsna och chockade utan att det ska bagatelliseras efter bara några dagar, annars hade jag på allvar oroat mig för mänskligheten.



Att alla först misstänkte Al Qaida är inte heller särskilt konstigt, dom har ju stått för större delen av bombandet den senaste tiden, och jag tycker inte folk blev tysta när det kom fram vem det var. Det blev som sagt oviktigt när historierna om hur det hela gått till uppdagades.



Att han sen troligt inte kommer att göra det igen känns inte särskilt tröstande när föräldrar har förlorat sina barn och barn har förlorat sina föräldrar och syskon.



Mycket kan jag vara cynisk eller ironisk över, men inte det här.

2011-07-27 @ 09:08:50
http://litenyttmen.blogspot.com
written by Jempa

Meh, jag trodde inte första kommentaren publicerades för jag glömde lämna koden, så försökte jag skriva på samma sätt igen eftersom jag inte hade kopierat, men du verkar ha tagit bort säkerhetskoden..



Nåväl, du fattar vad jag menar.

2011-07-27 @ 09:11:49
http://litenyttmen.blogspot.com
written by Jonesy

Jag säger: WORD!



Det som har hänt är verkligen fruktansvärt och jag känner med alla drabbade... Men alla som inte ens känner någon i Norge. Är det inte en aning hyckligt att plötsligt bry sig så om någon annans tragedi när allt som är längre bort inte spelar någon roll?

2011-07-27 @ 11:29:05
http://kattenjones.blogspot.com/
written by pimpXprincess

Jag håller med. Det är så skönt hur så många backar från främlingsfientliga partier nu och att Norge visar upp ett sådant lugn, samt visar att kärlek övervinner hat. Tusen tummar upp för Norge!

2011-07-27 @ 11:43:55
http://www.pimpxprincess.se/
written by bitesized

Självklart får man sörja, och man får sörja hur länge som helst, men att prata om att världen är på väg åt skogen för att en enskild individ i ett skandinaviskt land får frispel känns lite too much. Om det blir fem till liknande vansinnesdåd så kan vi börja oroa oss för att världen som vi känner den är på väg åt skogen.



Jag minns när Palme blev mördad, då pratade alla om att Sverige inte längre var ett säkert land att bo i och det blev en massa ståhej.. Sen var det tyst i 20 år tills Anna Lindh blev mördad.



Med historien i backspegeln så är sällan en enskild individs knäpp i skallen något som förändrar världen i grunden.. Nej, Hitler gills inte, han tog makten politiskt, inte genom att skjuta ihjäl närmare hundra barn.



Dessutom störs jag på att mina fejsbook-kompisar skrev semi-rasistiska kommentarer innan det visade sig att det var en blond blåögd man som låg bakom dåden, jag tycker inte det var konstigt att folk trodde det var en muslimsk terrororganisation.



Frågan är om man ska skriva saker med tydlig Uessansk kristen högerretorik när man är en svensk ateistisk folkpartist eller motsvarande.



Fast iofs så var inte mördaren svensk.. ..alla utlänningar är likadana!

2011-07-27 @ 12:02:22
http://bitesized.blogg.se/
written by Jempa

Ok, då förstår jag bättre hur du menar. :)

2011-07-27 @ 12:38:49
http://litenyttmen.blogspot.com

name
remember me?

e-post (publiceras ej)


url/blogg


lämna din kommentar här eller hit me with some feedback..