Hejdå kulturelit..

Share written 2011-07-28 @ 14:27:58

Igår var jag hemma hos kultureliten igen - liten avskedsmiddag för mig:).. Jag hade haft ont i magen, och de ryska universalmetoderna till trots ville jag inte dricka vodka med salt och peppar. Dels så skulle jag upp och packa hyfsat tidigt idag, och dels så var jag lite orolig att magen skulle bli tossig igen. Magen har dock varit lugn idag, så förmodligen kommer jag inte den här gången heller behöva hälsa på toaletten på tåget. Tänker dock käka koltabletter, och de där gula rackarna igen.. ..just in case..

Favorittoaletten på tåget i repris:)..

Det är med blandade känslor jag kommer sätta mig på tåget ikväll, självklart vill jag hem till mitt vackra Stockholm; min prinsessa, Simon och mitt svala tysta sovrum.. ..men samtidigt vill jag inte lämna alla mina nyfunna vänner här. Dessutom är Odessa en ganska häftig stad.. ..nästa lika bra som Stockholm!

Ukraine Odessa Operahouse Operahuset
Operahuset i Odessa som blev avstampet för ett fantastiskt balettintresse!

Jag är glad att jag kom tillbaka till Odessa och inte åkte till Lviv. Tack vare det har jag fått möjligheten att fördjupa min vänskap med Vasilij! Dessutom fick jag träffa Olga igen, träffa hennes kollektiv, och dessutom fick jag träffa Vova, Oksana och Anna igen. Alla är väldigt speciella människor som jag aldrig hade fått möjlighet att träffa om jag inte hade rest själv genom Ukraina. När man reser tillsammans med andra blir man aldrig inbjuden i lokalbefolkningens liv eftersom man är så upptagna med gruppen - eller sin partner.

Ukraina Odessa Regisören
Regissör från Moskva - tror hon heter Olga också.. ..men folk sluddrar så mycket:)..

Tog även denna gång på tok för få bilder på personerna, vet inte varför det känns så jobbigt att fota just dem. Överdriven respekt för coola bohemer och pretentiösa kulturpersonligheter kanske.. ..det känns dock helt fantastiskt att få bli inbjuden till dem i deras hem och lyssna på deras intellektuella diskussioner som jag inte förstår något av eftersom jag knappt kan ryska. Regissören gjorde dock regelbundna avbrott och tolkade det som sades till mig.

Chaplin - akrobatisk skabbig hund som ger mig; snorig näsa, rinnande ögon och astma!

Regissören är ganska duktig på engelska, och precis som förra gången jag träffade dem tog hon kommandot som översättaren. Trots att jag kommer från en helt annan värld - och inte har läst några kända författare, utom Stephen King som inte gills, och facklitteratur - så tar hon hand om mig:). Jag läste i och för sig Brott och Straff för tusen år sedan, men här flyger så många stora namn genom luften att man måste ducka för att inte bli knockad.

Ni skulle också gillat dem!


name
remember me?

e-post (publiceras ej)


url/blogg


lämna din kommentar här eller hit me with some feedback..