Kultureliten i Odessa

Share written 2011-07-08 @ 12:35:56

Igår träffade jag en balettregisör från Ryssland, en Ukrainsk filmskådespelare, en tarotkortsläsare och ett flertal andra människor som jag inte fick grepp om. Vissa av dem tillhörde ett kollektiv i centrala Odessa, andra kom in från sina sommarresidenser i belägna i andra delen av staden.

Nedgången dörr som döljer en museelik paradvåning.

Jag vet inte om en här bidrar till att förhöja de estetiska värdena på lägenheten, men den hade ett namn och förtjänades därför att fotograferas. Kommer dock inte ihåg namnet:)..

Jag ska också skaffa en skyltdocka när jag blir stor!

Väggmålningen gav en skön känsla av att man när som helst skulle kunna svepas med vart som helst, den känslan förstärktes ytterligare av att majaröken i lägenheten var så tät så det var omöjligt att inte bli lätt snurrig. Antingen var det den eller så var det den mängd brandy vi hade druckit.. I det här sällskapet drack man inte vodka - som the common people.. ..till mitt stora förtret:)..

En våg svepte helt plötsligt in över köket!

Jag tog knappt några bilder på folket, dels för att jag inte riktigt fick tillfälle i början, och dels för att de flesta satt och rökte maja nästan oavbrutet. Kan förstöra ruset lite om någon sliter fram kameran.. ..men vad vet jag?Dessutom pågick hela tiden intellektuella diskussionen, så täta att man inte vågade bjuda på någon som helst distraktion. Jag kom ganska nära en äldre man som var skådespelare, han berättade om sin hemmasnickrade religion, om Ukrainsk historia, och om hur Odessa skillde sig från Ukraina i övrigt.

En av de få människobilderna - på en hund.

Jag kände mig svårt malplacerad i den här überkulturella samlingen människor; inte bara språket var en barriär, utan även personligheterna, erfarenheterna, och vad vi normalt pratade om. Trots detta var det alldeles fantastiskt att få ta del av det här, och dessutom få sitta hemma hos riktiga Ukrainska människor.. ..även om det knappast var genomsnittsukrainaren som satt vid bordet:)..

Alla dessa gigantiska målningar, helt fantastiskt. Ta en titt på parketten också!

Skrivhörna - mycket mer autentisk innan de städade undan allt bohemiskt för fotot..

Men nu måste jag planera vart jag ska, och kolla om det går något tåg dit:).. Ja, jag har lovat mig att inte planera mer än minimalt, om man strukturerar upp allt och följer sin ursprungliga plan så missar man allt som var "ment to be".. ..okej, skitsnack, men hade jag stuckit till Lviv som jag planerat så hade jag aldrig träffat Vasiliy på tåget till Odessa.. ..and then this would never have been!

written by Jonesy

Vilken fantastisk lägenhet! Skulle inte alls tacka nej till att bo sådär, men det passar sig kanske inte i lilla fördomsfulla Sverige... "Knarkare" skulle folk tänka. Trots att man bara är lite konstnärlig och tycker att det är mer intressant än vita väggar och strikta möbler.



Hm... Får se om jag kan övertala pojkvännen att inreda sådär ändå. Inte exakt givetvis, men liknande. Dock får det nog vänta tills vi köper ett boende. Inte helt värt att lägga de pengarna i en hyreslägenhet kanske. Mer tid att få honom att tänka som jag dock ;)

2011-07-09 @ 09:55:04
http://jonesythekatt.blogg.se/

name
remember me?

e-post (publiceras ej)


url/blogg


lämna din kommentar här eller hit me with some feedback..