Tågresan - Kiev -> Odessa

Share written 2011-07-05 @ 07:45:48

Svettigt på tåget, smockat med folk. Börjar ställa mig in på att få åka ståendes de 14 timmarna tåget skulle ta på sig för att komma de knappa 50 milen till Odessa. Jag gick halvvägs in i den tågvagn där jag skulle sitta, utan att ha en aning om vilken plats som var min, eller om jag ens hade en. "Свободны?" frågade jag en "babushka" (бабушка - farmor, farfar, eller äldre kvinna). Jag visste att Свободны betydde fri, men jag har ingen aning om huruvida det betyder ledig, förmodligen inte:).. Hon förstod i alla fall vad jag menade och nickade och beredde plats åt mig.
Jag börjar genast prata med mina medresenärer som är lika kommunikationssugna som mig. Tricket är att använda mycket händer, och säga de få ord man kan så mycket som möjligt, och när man inte förstår varandra så tar man bara och byter ämne. Det viktigaste är inte att förstå varandra, utan det är att kommunicera - förbrödras.
Min packning lade jag under sätet - som man kan lyfta på - vilket är ett helt fantastsikt och säkert sätt att förvara dyrgriparna man har med dig. Inte ens om man sover kan någon sno ens pinaler, inte utan att först lyfta bort en.. I och för sig skulle jag inte vakna om någon gjorde det, men det vet ju inte kanaljerna om!
Jag började bli mer och mer nöjd över mitt val att åka tredje klass, inga turister. Turister åker inte tredje klass, folk som pratar engelska åker inte tredje klass, det visade sig dock inte vara ett problem, det gick så bra ändå!
En tjej söker sig trevande mot mig från en sittgrupp längre ner i vagnen, hon sätter sig bredvid och frågar på engelska vart jag är ifrån. Jag hade tydligen fel, det fanns en som faktiskt pratade engelska i tredje klass. Hon studerade språk i
Svettigt på tåget, smockat med folk. Börjar ställa mig in på att få åka ståendes de 14 timmarna tåget skulle ta på sig för att komma de knappa 50 milen till Odessa. Jag gick halvvägs in i den tågvagn där jag skulle sitta, utan att ha en aning om vilken plats som var min, eller om jag ens hade en. "Свободны?" frågade jag en "babushka" (бабушка - farmor, farfar, eller äldre kvinna). Jag visste att Свободны betydde fri, men jag har ingen aning om huruvida det betyder ledig, förmodligen inte:).. Hon förstod i alla fall vad jag menade och nickade och beredde plats åt mig.

Min packning lade jag under sätet - som man kan lyfta på - vilket är ett helt fantastsikt och säkert sätt att förvara dyrgriparna man har med dig. Inte ens om man sover kan någon sno ens pinaler, inte utan att först lyfta bort en.. I och för sig skulle jag inte vakna om någon gjorde det, men det vet ju inte kanaljerna om!

Grabbarna mitt emot - han till vänster kan vi kalla Totte..

Jag började genast prata med mina medresenärer som var lika pratglada som jag. Tricket är att använda mycket händer, och säga de få ord man kan så mycket som möjligt, och när man inte förstår varandra så tar man bara och byter ämne. Det viktigaste är inte att förstå varandra, utan det är att kommunicera - förbrödras. Killen på bilden ovan, som får heta Totte, bjöd mig på något han kallade för "Пирожок". Lite som en pirog, fast degigare, och friterad. Fantastiskt god, men jag tror inte man ska leva på sådana, smakade väldigt ohälsosamt.

Пирожок - degig pirog, den här utan fyllning.

Jag började bli mer och mer nöjd över mitt val att åka tredje klass, inga turister. Turister åker inte tredje klass, knappt någon som ens pratar engelska åker tredje klass. Inte ens det sista var ett problem, det gick så bra ändå! Jag skickade runt kameran och lät de som ville fota lite, och vi bjöd runt på den maten vi hade med oss. Vodkan vågade jag inte dyka på än, det fanns skyltar som sa att man inte fick dricka på tåget.

Yuriu Umanets och jag

Efter ett tag sökte sig en tjej trevande mot mig från en sittgrupp längre ner i vagnen. Hon satte sig bredvid och frågar på hyfsad, men inte fantastisk, engelska vart jag var ifrån. Själv ska hon börja studerade språk i Cherkasy, och hon var på väg till sina föräldrar för att hämta några viktiga papper för att kunna registrera sig på skolan. Hon börjar tolka lite försiktigt mellan mig och de andra passagerarna, och helt plötsligt har alla några ord att säga. Bland annat hoppar en kille som heter Vasiliy ner från sin liggplats.

Vasiliy och språkstudentskan - ansträngda men glada över att vara med på bild:)..

Vasilij studerar balett och koreografi i Odessa, sjukt coolt! Han heter Inger i efternamn, men än så länge har jag låtit honom leva i ovisshet om att han har ett tjejnamn som efternamn. Kanske berättar jag det för honom om han blir jobbig någon gång!

Det enda med tåget som egentligen inte var helt okej var toaletten, den lämnade en hel del att önska. Jag har varit på långresor med SJ under lumpentiden där pojkarna gått hårt åt toaletten, men aldrig såhär. Gör man nummer två på toaletten på bilden så dör man nog.. ..dessutom fick jag be Vasiliy om hjälp för att förstå hur kranarna fungerade. Det räckte dock att pinka för att få en nära-döden-upplevelse.

Gör man nummer två här så dör man..

Studentskan lämnade oss efter ett par timmar och tackade för att hon hade fått prata med oss, men det var ju vi som skulle tacka, hon var fantatiskt sällskap och en fantastisk tolk! Nu när vår tolk försvunnit blev vi tvungna att försöka prata utan hennes hjälp, och det var då jag bestämde mig för att smörja våra stämband lite.

Precisionsarbete att blanda grogg - tricket är att tågvakten inte får ana något!

Men den rätta smörjningen kom vi igång ordentligt och Vasiliy och jag bytte telefonnummer så vi kommer träffas mer i Odessa, han känner säkert en hel del balettdansöser som gillar att dansa och festa:)..

Vodkan går runt-runt-runt. Ett skepp kommer lastat.. ..med herpes!

Efter vodkan var vi lite fyllehungriga, vilken tur att vi kom in på en perrong och då hade 15 minuters paus. Där stod babushkorna i flock och sålde Пирожки, och självklart kunde jag inte låta bli. Prutade ner priset till tio kronor för tre och dessutom fick babushkan ställa upp på lite fotografier!

När hon log så syntes det mer guld än det fanns i Californien 1848

Ganska snart så splittrades vi; och jag, Vasiliy, och en storbystad tjej var de enda i vår grupp som skulle till Odessa. Därför hade vi gott om plats att lägga oss och sova de tre sista timmarna innan vi kom fram!

De bästa 22 kronorna jag någonsin har spenderat!

written by Jonesy

Låter som en ganska fantastisk resa... Önskar jag själv vågade vara så social med okända människor, men jag är en misstänksam fegis jag!



klart jag la till dig på bloglovin direkt förresten! Kan ju inte missa nåt!

2011-07-05 @ 13:35:20
http://jonesythekatt.blogg.se/
written by Anonym

Låter som en ganska fantastisk resa... Önskar jag själv vågade vara så social med okända människor, men jag är en misstänksam fegis jag!



klart jag la till dig på bloglovin direkt förresten! Kan ju inte missa nåt!

2011-07-05 @ 13:37:13
written by QB Thomas

Kul läsning! Fortsätt så :-)

2011-07-05 @ 14:06:48
written by bitesized

Tack Thomas, jag gör allt för att få med lite för alla.. ..som nyss skrev jag ett modereportage till dig!:) <3

2011-07-05 @ 15:21:13
http://bitesized.blogg.se/
written by Jempa

Herregud, jag skulle hellre dö än att använda den toaletten till vilket nummer som helst. DÖ!!



Gillar din snedlugg förresten!

2011-07-05 @ 20:30:11
http://litenyttmen.blogspot.com
written by Fredrik

Dude!



Tricket med att skita....... Jag menar nummer två.... Good save, right mate?



Det är att inte dra ner brallerna längre än knäna. Sen är det bara att, ja du vet?!



För övrigt ett gammalt trick jag snappade upp i viterkriget.



Odessa is da shit!!

2011-07-05 @ 22:11:03
written by bitesized

Mm, du Jempa.. ..min snedlugg ser ut som "the comb-over from hell", men tack ändå:)..



Frippe, spelar ingen roll hur man drar ner brallorna, hällre sticker jag ut rumpan genom fönstret... ...ther's no two ways about it!

2011-07-06 @ 16:25:52
http://bitesized.blogg.se/
written by Fred

Hade samma svårigheter med kranen påväg till Bukarest. Bara att min resa tog 28 h och hade ingen att fråga ;)

2011-07-06 @ 22:42:24

name
remember me?

e-post (publiceras ej)


url/blogg


lämna din kommentar här eller hit me with some feedback..